Bianca Debaets veroordeelt scherp het geweld na voetbalwedstrijd

Situatie in de buurt al lang verziekt, stadsbestuur kijkt andere kant op

Brussels gemeenteraadslid Bianca Debaets veroordeelt scherp het geweld tijdens de voetbalrellen in het centrum van Brussel en hoopt op strenge straffen voor de relschoppers. Na de kwalificatie van Marokko voor de wereldbeker braken zaterdagavond rellen uit aan de beurs met honderden jongeren, voornamelijk van Marokkaanse afkomst. Naast gewonden bij agenten en omstaanders, werden er ook grote vernielingen aangericht aan winkels, auto’s en de voorbereidingen voor de kerstmarkt.

“Het geweld op de politie en de aangerichte vernielingen zijn volstrekt onaanvaardbaar. Hier zijn geen excuses voor. Ik ben blij dat dit ook binnen de Marokkaanse gemeenschap scherp wordt afgewezen. Ik hoop dat de schuldigen streng worden gestraft”, stelt Brussels gemeenteraadslid Bianca Debaets“Maar is er dringend meer actie nodig in deze wijken: op amper twee straten van de Grote Markt wordt de buurt geteisterd door straatbendes. Dealen, straatintimidatie, overvallen en inbraken zijn er schering en inslag. Elke Brusselaar weet dat. Waarom heeft het stadsbestuur de situatie zo laten escaleren? Handelaars die het al lastig hadden in het centrum, krijgen nu weer flinke klappen. En een plek die veel Brusselaars belangrijk vinden, wordt zo nog maar eens onder een negatief daglicht gebracht, na de onhandige planning van de voetgangerszone.”

“Ik besef dat de politie in Brussel vaak in moeilijke omstandigheden moet opereren en ik heb veel waardering voor hun werk. Maar net als vele andere Brusselaars stel ik me wel vragen. Waren er voldoende manschappen beschikbaar? Liep de samenwerking met de andere zones vlot? Waarom waren die dan niet sneller ter plaatse? Waarom zijn er geen arrestaties verricht? Wordt het zo niet erg moeilijk om de schuldigen voor de rechtbank te brengen en streng te straffen? Wellicht kunnen er lessen worden getrokken om herhaling te voorkomen.”

Bianca Debaets

• Justitie & Veiligheid