Eerste gemeenteraad na het uitbreken van de Samusocial affaire

Deze namiddag vindt de eerste gemeenteraad in de stad Brussel plaats na het uitbreken van de Samusocial affaire. Gemeenteraadslid Bianca Debaets zal vanuit de oppositie de toekomstige burgemeester het voordeel van de twijfel geven. Debaets legt de lat voor de nieuwe burgemeester en zijn bestuursploeg erg hoog.

Na al wat in de stad Brussel aan het licht is gekomen in de voorbije weken hebben we veel werk om de hele Brusselse politiek opnieuw geloofwaardig te maken. Een volledig en correct mandatenkadaster is het eerste wat de toekomstige burgemeester dient voor te leggen. Meteen daarna moet worden overgegaan tot het afschaffen van onnuttige structuren. Waarom moet de stad zich bezighouden met activiteiten die ook door de privésector of het middenveld georganiseerd kunnen worden? Ook de bestuurdersvergoedingen in de resterende vzw’s dienen in lijn te worden gebracht met de norm die de Brusselse regering heeft goedgekeurd: 120 euro per zitting voor een gewoon bestuurslid. Vzw’s en structuren die een opdracht van gewestelijk belang vervullen, moeten onder gewestelijk toezicht komen. Ik denk daarbij in de eerste plaats aan watermaatschappij Vivaqua.

Ik hoop van ganser harte dat de toekomstige burgemeester Philippe Close uit een ander hout gesneden is dan zijn voorganger. Ik gun hem daarbij het voordeel van de twijfel. Maar Philippe Close moet beseffen dat de lat heel erg hoog ligt. Falen is geen optie. De Brusselaars verwachten dat het vernieuwde stadsbestuur een leidende rol neemt in ons land als het op transparant en eerlijk bestuur aankomt. We hebben in de stad Brussel lang aan de staart van het peloton gebengeld. Het is tijd om de kop te nemen en de oude politieke postjescultuur voorgoed aan de deur te zetten”.

Bianca Debaets (CD&V)

Oppositieraadslid in de stad Brussel