Luchtplan

Propere lucht is een absolute prioriteit voor vele Brusselaars en voor CD&V. Bianca Debaets en Joris Poschet stellen dan ook een luchtplan voor het Brussels gewest voor.

Drie belangrijke punten in de weg vooruit naar propere lucht in Brussel:

• aan elke school luchtzuiverende groenborden
  • real-time informatie over de luchtkwaliteit
  • een luchtmeester voor Brussel die Brussel letterlijk vergroent met parkjes en bomen

Lees het volledige actieplan en de 10 actiepunten via de link in de rechterbalk.

Groenschermen aan elke school

Schoolomgevingen moeten bij uitstek prioritaire zones zijn waar we de luchtkwaliteit willen verbeteren. We moeten zoveel als mogelijk doorgaand verkeer weren aan de schoolpoorten. We moeten investeren en experimenteren met luchtzuiveraars aan de scholen. Mospanelen van enkele vierkante meter volstaan om evenveel lucht te zuiveren en fijn stof op te slaan als 300 bomen.

Groene smart city

We installeren straatmeubilair en infrastructuur die de luchtkwaliteit in real time opmeet en communiceert. Met open data brengen we de verkeersstromen in beeld en sturen we die beter.

Een luchtmeester voor Brussel

Naast een bouwmeester heeft Brussel ook een Luchtmeester nodig. Een luchtmeester kan maatregelen voorstellen en uitwerken om de luchtkwaliteit te verbeteren. De Luchtmeester houdt zich ook bezig met de strategie om Brussel te vergroenen. We moeten het uitgangspunt omkeren van ‘waar kunnen we bomen plaatsen’ naar ‘waar kunnen we er geen planten’, waarbij we rekening houden de luchtzuiveringscapaciteit per boomsoort.